• | |

    Zo doen ze dat in Italië

    …………..‘Ik herinner me de volkomen stilte van een landschap dat er al eeuwen was en dat er nog eeuwen na mij zou zijn. Dat gaf me een besef van nietigheid, maar wel van een prettige soort. Niet beklemmend of angstig , maar eerder bevrijdend: het besef dit zal er altijd zijn, wat ik ook doe. Dat relativeerde sterk mijn eigen besognes, mijn gedachten waarvan je de hele tijd maar denkt dat ze zo belangrijk zijn’………..

    Gisteren las ik het interview met hoogleraar Maartje Schermer in de Volkskrant  
    Deze manier van kijken. Van ervaren. Voelen. Mij overkwam dat vorig jaar tijdens mijn verblijf bij Maartje en Davide. La Concia. In Codiponte. In het gebied tussen de Apuaanse Alpen en de Apenijnen. Waar de tijd tot stilstand lijkt gekomen. Waar de dingen zijn zoals ze zijn. Zoals ze altijd waren. En zoals ze altijd zullen zijn.

    De weg van liefde

    Ik deel dit graag met je, omdat deze ervaring de basis vormt voor de BeeldTaal-retreat in Codiponte De weg van Liefde. De geplande retreat van dit voorjaar kan, zoals je begijpt, niet plaatsvinden. Ik hoop op een herkansing komend najaar. En nodig je graag uit erbij te zijn als deze retreat door kan gaan.

    Samen in een abnormale tijd

    Toevallig ook gisteren stuurde Maartje me deze foto uit Italië.
    Samen in een abnormale tijd. Het beste ervan maken.
    Zo doen ze dat in Italië.

  • |

    Online rouwcafé met Desiree de Bruin

    Gisteren vroeg Desiree de Bruin me haar aanbod Online rouwcafé via mijn web-mogelijkheden te verspreiden.
    Dat doe ik graag! Bij dezen!

    Aanbod van Desiree

    ………. Corona neemt op dit moment veel van ons af. Wat echter blijft is de rouw. Rouw vraagt in deze bizarre periode misschien nog wel extra veel van jou. Juist nu kan een troostende arm om je heen of een luisterend oor extra belangrijk zijn!
    Die arm om je heen is lastig op het moment. Een luisterend oor kan natuurlijk wel!

    Voor iedereen die rouwt om het verlies van een dierbare organiseer ik gratis Online Rouwcafé. Veilig achter je eigen laptop Skypen met maximaal vier andere lotgenoten.

    Data

    Vrijdag 20 maart om 10.00 uur is het eerste Online Rouwcafé.
    Maandag 23 maart om 19.30 uur het volgende.
    Bij grote interesse volgen er meer Online Rouwcafé’s.
  • | |

    Verlaat Verdriet workshop van maart gaat niet door

    In verband met de Corona-maatregelen gaat de workshop van 19, 20 en 21 maart 2020 niet door.

    De workshop van 16, 17 en 18 april 2020 is volgeboekt.
    In de workshop van 28, 29 en 30 mei 2020 is nog 1 plaats beschikbaar.

    Basisworkshop Verlaat Verdriet

    Lees meer over wat de workshop Verlaat Verdriet voor jou kan betekenen
    Basisworkshop Verlaat Verdriet

  • | | |

    Er moet me iets van het hart: houd moed!

    Er moet me iets van het hart

    En dat gaat over KLAGEN.
    Althans: dat gaat over interpretaties van mensen in je omgeving over jouw verlate rouw-pad.

    Woorden leren geven

    Voor Verlaat Verdriet-ers is het nodig woorden te leren geven aan gevoelens. Gevoelens van pijn. Verdriet. Angst. Radeloosheid. Eenzaamheid. Wanhoop. Leegte. Gevoelens waar je als kind geen woorden voor had. Woorden waarvan je als volwassene de inhoud niet kunt voelen. Je hoofd weet het allemaal wel. Maar je gevoel doet iets anders.

    In een verlaat rouw-proces leer je woorden te geven aan die gevoelens. Van pijn. Verdriet. Angst. Radeloosheid. Eenzaamheid. Wanhoop. Leegte. Je wilt graag delen met je naasten. Met mensen in je omgeving.

    Hoe pijnlijk als deze mensen jouw – voorzichtige – pogingen om je gevoelens te delen interpreteren als KLAGEN.

    De realiteit onder ogen zien

    Een ander – even belangrijk – aspect van een verlaat rouwproces is leren de realiteit onder ogen te zien. De realiteit van het verlies van toen. Van wat dat verlies met je heeft gedaan. Wat de gevolgen van het verlies van toen in je leven van nu betekenen. De keuzes die je hebt gemaakt. De spijt die je hebt over keuzes. De mislukkingen. De vraag die je hebt: wie zou ik zijn geweest als mijn moeder/mijn vader niet was overleden in mijn kindertijd. Hoe zou mijn leven van nu er dan uitzien?

    Hoe pijnlijk als mensen in je omgeving je – voorzichtige – pogingen om de realiteit van je leven onder ogen te zien interpreteren als ‘er in blijven hangen’. Als ‘slachtoffergedrag’.  Als ‘KLAGEN’.

    Daarom moet me van het hart

    Houd moed, Verlaat Verdriet-er.
    Hef je hoofd op.
    Ga verder op je pad.
    Neem een voorbeeld aan de Verlaat Verdriet-ers die je zijn voorgegaan.
    Ook jij kunt het!