• | | | | | |

    Griet op de Beeck: Kom hier dat ik u kus

     

     

     

     

     

    Griet op de Beeck

    Met enige regelmatig word ik getipt door Verlaat Verdriet-ers over het boek Kom hier dat ik u kus van Griet op de Beeck. Zo ook vorige week.
    Tijd om weer eens aandacht te besteden aan dit bijzondere boek.

    Niemand begrijpt het

    Andere mensen begrijpen er niets van‘ hoor ik Verlaat Verdriet-ers vaak verzuchten. Het blijkt nog steeds moeilijk te zijn andere mensen uit te leggen waar Verlaat Verdriet – waar de gevolgen van jong ouderverlies op de langere termijn – nou eigenlijk over gaat. En dat terwijl Verlaat Verdriet-ers er vaak zo naar verlangen begrepen te worden!

    Iemand begrijpt het

    ‘Je kunt het alleen maar begrijpen als je het zelf hebt meegemaakt’, denken Verlaat Verdriet-ers vaak om zichzelf te troosten.
    Dat blijkt toch niet helemaal waar te zijn. Hoe auto-biografisch het boek van Griet op de Beeck ook lijkt te zijn: het is het niet. Het blijkt dus zeker mogelijk te zijn om tot in de meest fijnzinnige, pijnlijke, hilarische en kleurrijke details in de huid (in het leven) te kruipen van een volwassen vrouw die in haar jeugd haar moeder is verloren. Ook als je niet zelf een dergelijk onomkeerbaar verlies in je jeugd hebt meegemaakt.

    Kom hier dat ik u kus

    Kom hier dat ik u kus is in alle opzichten een aanrader voor Verlaat Verdriet-ers die er behoefte aan hebben zich gezien, gehoord, en erkend te voelen.
    ISBN: 9789044623109

    Lees ook

    Blog 1 oktober 2014 
    Blog 2 februari 2015 

  • | | | | |

    Wingwave/EMDR-informatieavond

    Overlevingspatronen

    Hardnekkig;
    lastig;
    belemmerend;
    beschamend;
    knellend:
    ongewenst,
    zo ervaren veel Verlaat Verdriet-ers de overlevingspatronen die ze, als gevolg van het vroege verlies van hun ouder(s), hebben ontwikkeld. Het onomkeerbare verlies in hun jeugd, in de tijd dat ze nog volop in ontwikkeling waren, heeft een omvangrijk systeem van overlevingspatronen tot gevolg gehad.
    Overlevingspatronen, die deel lijken te zijn geworden van hun karakter.
    Van wie ze zijn geworden. 

    Diederika Tasma

    Afgelopen week kreeg ik een berichtje van Diederika Tasma. Didi is Nederlandse, Verlaat Verdriet-er en woont in Zwitserland. In de buurt van Bern heeft Didi een eigen praktijk, waarin ze onder andere werkt als Wingwave/EMDR-coach.

    Mail van Diederika

    Op 30 januari a.s.vlieg ik naar Nederland, op 7 februari vlieg ik terug naar Zwitserland.
    In de buurt van Bergum (Friesland) organiseer ik een wingwave /EMDR info-avond.
    Het lijkt mij ook een idee om zoiets voor Verlaat Verdriet-ers in Nederland te organiseren.
    De meeste Verlaat Verdriet-ers die bij mij de workshop(s) hebben gedaan, hebben minder last van hun patronen en/of kunnen er beter mee omgaan.
    Veel patronen veranderen van negatief naar positief.
    Sommige patronen zijn gewoon weg.

    Wingwave/EMDR Informatie-avond

    Graag wil ik, samen met jou, in het midden van het land een INFO-avond geven over Verlaat Verdriet, Wingwave/EMDR en de mogelijkheden die wij beide Verlaat Verdriet-ers te bieden hebben.  

    Mooi idee

    Mooi idee, heb ik Didi meteen terug-gemaild.
    Gaan we doen.

    Meer informatie

    Meer informatie over deze info-avond: datum, plaats, tijd, kosten enzovoort binnenkort via de gebruikelijke informatie-kanalen (Nieuwsbrief, Blog, Facebook).
  • | | | | | | | | | | | |

    Facebook-groep Verlaat Verdriet

    Enige tijd geleden heeft Marjolein van der Meer op de besloten Facebook-groep van de Stichting Verlaat Verdriet aangegeven met haar werkzaamheden voor de Stichting te willen stoppen. Zo ook met haar werk als beheerder van de besloten Facebook-groep.
    Op haar vraag naar mensen die haar werkzaamheden zouden willen voortzetten heeft zich, naar het zich laat aanzien, niemand gemeld.
    Naar blijkt heeft Marjolein nu het beheer van de besloten groep bij mij neergelegd. Na enige bedenktijd heb ik besloten vooralsnog deze beheerders-taak op me te nemen.

    Social media

    Vooralsnog is in ieder geval tot mijn gesprek volgend weekend met Sebastian Oeseburg. Sebas, social-media consulent en Verlaat Verdriet-er, deed afgelopen december mee aan de basisworkshop Verlaat Verdriet. ‘Je hebt kunt wel wat hulp gebruiken om Verlaat Verdriet – de gevolgen van jong ouderverlies op de langere termijn – via de social media bekender te maken. Ik bied je graag mijn hulp aan.’ Welkom Sebas, ben ik blij mee!

    Platform

    Vooralsnog ook, omdat ik hoop op termijn de besloten Facebook-groep onder te brengen in het Verlaat Verdriet-platform. Een platform, waarvan ik langzaam, maar zeker, de contouren zie groeien. Een platform van mensen die zich in willen zetten Verlaat Verdriet ‘meer smoel’ te geven. Een platform, niet alleen van Verlaat Verdriet-ers, maar van diverse mensen die om diverse redenen hun bijdrage willen leveren aan het gewoner maken van de gevolgen van jong ouderverlies op de langere termijn.

    Toekomst

    Er gebeuren al hele mooie dingen, zoals:

    • Sebastian biedt zijn hulp aan als social-media consulent;
    • In mei 2016 vindt een basisworkshop Verlaat Verdriet plaats in België;
    • De Gids voor Verlaat Verdriet wordt in februari a.s. in productie genomen bij CBB;
    • Er staan Verlaat Verdriet-lezingen in de planning op diverse plaatsen in Nederland (abonneer je op de blog’s al je op de hoogte wilt zijn van plaats en tijd);
    • Er dienen zich diverse Verlaat Verdriet-ers aan, die in hun praktijk als therapeut/coach Verlaat Verdriet-ers hulp willen gaan aanbieden;
    • De eerste stappen naar de organisatie van een Verlaat Verdriet-symposium in november 2016 – en een bijbehorende glossy – zijn gezet;
    • Diederika Tasma is bezig de Gids voor Verlaat Verdriet in het Duits te vertalen, zodat Verlaat Verdriet-ers ook in het Duitse taalgebied meer aandacht kunnen krijgen.

    Kortom: genoeg te doen in 2016!

  • | |

    Oh, Oh, december

     

     

     

     

     

     

    December

    Twintig december 2015 is het vandaag.
    Ruim over de helft van deze, voor veel Verlaat Verdriet-ers, bepaald niet favoriete maand.

    Maand van familiefeesten

    Al sinds begin november (en soms al eerder) word je er zowat mee doodgegooid: de gezelligheid van de decembermaand.
    Gezelligheid….
    Samen met gezin…..
    Samen met familie……
    Samen met vrienden……
    Lachen…
    Genieten….
    Eten…..
    Drinken….
    Vieren…..
    Tips voor gezelligheid……
    Er lijkt geen einde aan te komen.

    Onder de dekens

    ‘Het liefst zou ik eind november onder de dekens kruipen. Ze over m’n hoofd trekken en niet eerder dan begin januari m’n bed weer uit komen.’ Zoveel Verlaat Verdriet-ers heb ik dat in de loop der jaren horen verzuchten. ‘Oh, oh, die december-maand: wat erg toch! 

    Ik kan altijd een lichtje maken

    Ik denk aan m’n eigen (kerstboom)lichtjes. Elk jaar, als de wintertijd in gaat, hang ik ze op. Een trosje kerstboomlichtjes voor het raam in mijn huiskamer. Aan de straatkant. Zichtbaar voor ieder die voor mijn huis langs loopt of rijdt. Elk jaar blijven de lichtjes hangen tot de zomertijd weer ingaat.
    Op sombere dagen – dagen die somber zijn omdat het weer buiten somber is, of op dagen waarop ik zelf wel een lichtje kan gebruiken – steek ik de stekker in het stopcontact en denk daar altijd bij: ‘Ik kan altijd een lichtje maken.’

    Tip

    Haal een trosje kerstboomlichtjes in je huis.
    Hang de lichtjes op, op een plaats vanwaar je niet alleen jezelf licht geeft, maar ook andere mensen.
    Steek de lichtjes aan, op elk moment dat je voelt dat je wel wat licht kunt gebruiken.
    Denk: ‘Ik kan altijd een lichtje maken.’
    Het helpt.
    Echt!