• | | | |

    Gedicht van Maria

    Gisteren stuurde Maria mij het gedicht dat ze heeft gemaakt naar aanleiding van mijn Blog van 17 september 2013: Familiegeheim, een film van Jaap van Hoewijk

    ‘Ik heb zo’n last gehad van die dooie vader’
    Jaap van Hoewijk

     

    Gedicht van Maria

    Ik heb zo’n last gehad van
    het overlijden van ons mam
    Omdat door haar sterven alle zorg
    voor ons thuis op mij neerkwam

    Ik heb zo’n last gehad van
    het onnoemelijke grote verdriet
    Omdat ons mam mij, door haar doodgaan,
    met een enorme verantwoordelijkheid achterliet

    Ik heb zo’n last gehad van
    altijd dat moeten zorgen
    Nooit meer die vrolijke puber
    of een onbezorgde morgen

    Ik heb zo’n last gehad van
    het altijd alleen thuis zijn
    Ik kon dit met niemand delen
    en mijn wereld werd zo klein

    Ik heb zo’n last gehad van
    dat ik niet meer naar school mocht gaan
    Ik wou zo ontzettend graag verder leren
    voor een mooie, bij mij passende, baan

    Ik heb zo’n last gehad van
    mijn eigen persoonlijke identiteit
    Want in de loop der jaren
    raakte ik mezelf helemaal kwijt

    Ik heb zo’n last gehad van…
    En nog steeds doet het leven pijn
    Waarom kan ik niet gewoon
    een vrolijke en spontane vrouw zijn?

    Maria
    woensdag 25 september 2013

  • | | | | |

    Het verdriet is voor alle wezen hetzelfde

    Bij terugkomst van vakantie vond ik een bericht uit Trouw (d.d. 9 augustus 2013) dat Wilma me had toegestuurd. Ik geef het graag aan je door.

    Per jaar verliezen meer dan zesduizend kinderen één of beide ouders. De jonge fotografe Miriam Guttmann (18) merkte in haar laatste gymnasiumjaar wat zo’n verlies betekent voor een wees of halfwees. Ze besloot een fotoserie te maken van het grote aantal leeftijdsgenoten bij haar op school die een of twee ouders verloren hadden. 

    Het viel Guttmann op hoe makkelijk de wezen over hun gezinssituatie praatten. “Maar dat is denk ik een beetje een masker. Door steeds hetzelfde verhaal te vertellen, wordt het makkelijker om erover te praten.” De beladen foto’s hebben voor de fotografe één overeenkomst: “Het maakt niet uit of hun moeder of vader een maand geleden of in 1994 is overleden, het verdriet is voor iedereen hetzelfde. Dat zie je aan hun ogen. Ze kijken op eenzelfde manier.”

    Uitnodiging

    De fotoserie is voor Guttmann nog niet af, ze zou graag in contact komen met meer mensen die een ouder verloren. Maar om hun verhaal te vertellen heeft ze aan foto’s alleen niet genoeg. “Ik heb laatst al een meisje geïnterviewd naast de fotoshoot. Ook de jongeren van deze serie wil ik graag filmen.” Van de interviews wil ze een documentaire maken.

    https://www.trouw.nl/tr/nl/4484/Foto/photoalbum/detail/3489854/458614/1/Het-verdriet-is-voor-alle-wezen-hetzelfde.dhtml

  • |

    Reacties van Verlaat Verdriet-ers op RTL Nieuws

    Naar aanleiding van de uitzending over het rapport van het CBS inzake Wezen en halfwezen in Nederland van RTL- https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/wezen-nederland kreeg ik een aantal mooie en bijzondere reacties van Verlaat Verdriet-ers, zoals:

    • Wat geweldig, de aandacht voor Verlaat Verdriet-ers op het nieuws!
    • Wat geweldig Titia. Je bent in NL de expert bij uitstek op dit gebied. Wat mooi om te zien dat je als zodanig ook op het nieuws bent gekomen;
    • Gister heb ik RTL nieuws gezien, met naar ik hoop de erkenning van jong ouder verlies;
    • Ik vond het schitterend jou zo op tv te zien;
    • Ik voelde echt een stuk opluchting en erkenning;
    • Heel erg bedankt voor je strijd;
    • Goed gedaan vandaag!
    • Super de aandacht die deze problematiek krijgt;
    • Met mij gaat het in de relaties nog steeds niet heel goed en het inzicht dat je in het TV-interview geeft over de “bedachte” onrealistische angst is ook op mij van toepassing;
    • Titia, ik ben trots!!!
    • Wat fijn dat dit weer eens onder de aandacht is gebracht;
    • Goed zeg dat je op TV was;
    • Ik heb het gezien en het is super!
    • Ik zeg alleen maar…..WAUW !!
    • Op het RTL journaal. Wat goed!!!!
    • Goed voor al die mensen die worstelen met Verlaat Verdriet !
    • Eindelijk erkenning, en terecht.
  • | | | | | | | | | | | | |

    Laatverdrieters en Verlaat Verdriet-ers

    Verlaat Verdriet-ers

    ‘De problematiek van wezen en halfwezen is een verborgen problematiek. Naar alle waarschijnlijkheid groter dan gewoonlijk wordt verondersteld’ is één van de conclusies die Jan Latten (CBS-demograaf en hoogleraar sociale demografie aan de Universiteit Amsterdam) trekt in het onderzoek naar Wezen en halfwezen van het Centraal Bureau Statistiek dat gisteren werd gepresenteerd.

    Met die conclusie ben ik het van harte eens. Dat heeft mijn jarenlange Verlaat Verdriet-praktijk mij wel geleerd.
    Een andere conclusie naar aanleiding van dit onderzoek luidt dat er te weinig kennis is van de gevolgen van jong ouderverlies op de lange termijn. Dit is een conclusie die ik slechts ten dele deel. Op wetenschappelijk terrein is de kennis van de gevolgen van jong ouderverlies inderdaad bedroevend. En dientengevolge ook de hulp aan volwassenen die in hun jeugd wees of halfwees werden. De goede niet te na gesproken: over het algemeen is het met de kennis van de gevolgen van jong ouderverlies en de hulp aan Verlaat Verdriet-ers bij professionals bar slecht gesteld.

    Kennis en kunde

    Dat betekent echter absoluut niet dat er geen kennis over de gevolgen van jong ouderverlies voorhanden is. Het tegendeel is waar. Niet alleen bij mij, maar ook bij een steeds toenemend aantal Verlaat Verdriet-ers, bestaat een gedegen en op ervaring gebaseerde kennis omtrent de gevolgen van jong ouderverlies en een gedegen en op ervaring gebaseerde kunde waar het hulp aan Verlaat Verdriet-ers betreft.

    Communicatie- en PR

    Een aantal weken geleden heb ik, samen met een aantal mensen die ik in een latere nieuwsbrief aan je voor ga stellen, een nieuwe basis gelegd voor een Verlaat Verdriet-Communicatie- en PR-plan. Zodra de vakantie voorbij is (dus: begin september 2013) gaan we met deze ideeën verder aan het werk.

    Laatverdrieters

    ‘Laatverdrieters’ is de term die in RTL-Nieuws wordt gebruikt. Bedoeld wordt hier Verlaat Verdriet-ers. Voor wie het nog eens duidelijk wil krijgen:

    • Verlaat Verdriet is de gangbare term die we gebruiken voor de gevolgen van jong ouderverlies;
    • Verlaat Verdriet-werk is het werk met volwassenen die in hun jeugd (voor hun twintigste) een ouder – of beide ouders – zijn verloren door overlijden;
    • Een Verlaat Verdriet-er is een volwassene die in haar/zijn jeugd een ouder – of beide ouders – is verloren door overlijden: halfwees of  wees;
    • Verlaat Verdriet-ers zijn halfwezen of wezen.

    RTL-Nieuws

    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/wezen-nederland